Drivkraft Passion

En blogg om sponsring & event

filip.mansson@sportmarknadsforare.se

Blogg

The Cliché

28.10.2016 10:55

The Cliché

Se casefilmen HÄR!

 

Den här casefilmen har några månader på nacken, men jag tycker det är viktigt att lyfta de bra aktiveringarna som sker där ute i bruset.

 

Som fotbollsfantast kan jag inte annat än att glädja mig åt de aktiveringarna som Heineken gör kring Champions League. Jag vill lyfta det här case:et för jag tycker det är oerhört bra!

 

Heineken vet exakt hur de ska lägga upp sin kampanjer för att träffa deras målgrupps passioner & intressen. Jag ryser när jag ser det här. Det är förmodligen för jag är i spannet för deras målgrupp.

 

Jag börjar tänka på hur jag hade agerat i samma situation. Förmodligen exakt likadant som dessa killar i videon. Jag blir alltså träffad av budskapet vilket förstärker min totala upplevelse. 

 

Det här case:et hade ett nytänk, en mystik och ett oerhört fint hantverk där storyn blev det centrala. Jag gillar det skruvade och uppbyggnaden av storyn. Den har alla typer av känslomässiga nivåer: spänning, glädje, besvikelse och en tydlig WOW-faktor.

 

Jag har nu en positiv känsla till Heineken, och vem vet.. Det resulterar förmodligen i att jag kommer köpa Heineken nästa gång.

 

#ChampionTheMatch

 

 

BonnierHoops!

31.05.2016 12:15

BonnierHoops!

Se casefilmen HÄR!

Idag skulle jag vilja lyfta ett projekt som skedde på en lokal nivå. BonnierHoops!

 

BonnierHoops skapades av Polisen, Bonnierförlagen och SBBF. De ville skapa en positiv mötesplats på ett ställe som var utsatt. En mötesplats där förbund, företag och en myndighet gick ihop för att skapa en lugnare stämning i området.

 

En streetbasketplan byggdes upp och en gång varje vecka kom polisen dit för att möta de ungdomar som ville spela en match mot dem.

 

För mig är det viktigt att lyfta det här projektet för att det är ett samhällsengagemang som det behövs fler av. Varför det inte görs fler sådana här pop-upevent är för mig konstigt. Vi behöver skapa mötesplatser för ungdomar för att skapa just mötesplatser. Varför är det viktigt? Jo, många ungdomar idag lever i områden där en sådan här aktivering kan vara skillnaden mellan en väg in i det kriminella livet eller en väg in i utbildning och föreningsliv.

 

Jag tycker det här exemplet är klockrent och jag hoppas fler företag där ute kan hitta liknande samarbeten. En av de viktigaste sakerna då är att visa för folk vad ni gör! Dela med er av era aktiveringar!  

Unexpected Box

26.05.2016 17:01

Unexpected Box

 

En kall novembermorgon kunde resenärerna på Stockholms Centralstation gestalta en stor spegelbox. Vad fanns egentligen i den? Vem var egentligen avsändaren?

 

Frågorna var många och svaren var få. I boxen fanns Rebecca & Fiona som dj:s men det var förstås hemligt. När konsumenterna sedan kom in i boxen och fick sätta på sig hörlurarna kom tjejerna fram och bjöd på deras mest exklusiva konsert någonsin. Vilken succé det blev och vilken konsumentupplevelse de hundra personerna som gick in i boxen fick!

 

Snacka om att sätta avtryck. De sociala medierna kokade och de traditionella medierna likaså. Över 400.000 människor såg Unexpected Box.

 

Unexpected Box var starten av den hype som skulle bli när Mall of Scandinavia hade sin öppning och vilket genomslag det fick.

 

Det här eventet hade ett nytänk, en mystik och ett oerhört fint hantverk. Vilket de även vann pris för i Gyllene Hjulet. Det här eventet kändes verkligen på riktigt och jag hade velat vara en av dem som fick gå in boxen och dansa loss!

 

En sann inspiration för hur ett bra event ska genomföras och vad som får människor att integrera med varandra!

 
 
 
 

Hela Sverige Skramlar

24.05.2016 17:05

Hela Sverige Skramlar

Jag vill nu passa på att hylla ett fantastiskt vältajmat evenemang. Hela Sverige Skramlar, vilken succé det blev.

 

Allting började med en bild på Alan Kurdi. Ni vet den lilla killen som hade drunknat och spolats upp på en strand i närhet av Bodrum i Turkiet. Bilden som florerade runt på Facebook och i andra digitala medier. Ett gäng kompisar började prata om flyktingkatastrofen och tillslut bestämde de sig för att agera.

 

Första samtalet gick till Stockholm Globe Arenas som direkt svarade att kompisarna kunde få låna Globen helt gratis. Sagt och gjort skapades Hela Sverige Skramlar. Artisterna som var med på galan ställde upp helt gratis och ”OJ” vilket evenemang det blev.

 

42,5 miljon kronor samlades ihop till UNHCR som gör ett jättejobb kring flyktingkatastrofen.

 

Jag väljer att lyfta detta fantastiska samhällsengagemang för att det är så otroligt häftigt att en idé som utformar sig den 2 september och i sin tur genomförs den 29 september.

 

Det är inte konstigt att Hela Sverige Skramlar vann Årets Samhällsengagemang i Gyllene Hjulet. Otroligt och jag tror inte att ett samhällsengagemang kan bli mycket tydligare än såhär.   

 

IKEA Drömsängar

19.05.2016 17:13

IKEA Drömsängar

Se casefilm HÄR (Sigge)

Se casefilm HÄR (Alexandra Rapaport)

Se casefilmer HÄR (Silvana Imam)

Jag har för några veckor sedan pratat väldigt gott om endorsement. Där företag som lanserar ett projekt eller en kampanj använder sig av andra varumärket för att få intresset att växa. I det här fallet har IKEA använt sig av tre olika profiler för att lansera sin nya sängkollektion.

 

I den här filmen ser vi Sigge Eklund som är en av Sveriges kändaste podcast-profiler. Han driver podden Alex & Sigge tillsammans med Alex Schulman. Sigge blir därmed ett oerhört starkt varumärke som hjälper IKEA på traven för att lansera deras nya drömsängar. Med över 500 000 lyssnare av podcasten har han blivit mycket stor/känd senaste 2 åren.

 

De andra personerna som har gått in i samarbete med IKEA är skådespelerskan Alexandra Rapaport och artisten Silvana Imam.

 

Dessa klipp har ungefär 700 000 visningar tillsammans vilket som får ses som bra kampanj av IKEA. Jag vill lyfta den här kampanjen då jag personligen tycker det är oerhört intressant med endorsement och vad företag kan göra med det. Detta är en bra storytelling-historia tilsammans med dessa personer.  

Vad tycker du om kampanjen?

Vitamin Well - Zlatan Ibrahimovíc

Se casefilmen HÄR!

Det finns inga tvivel om att vi svenskar (mestadels) är Zlatan-fantaster. Vilket enormt starkt varumärke han besitter både internationellt och nationellt. Blir alla samarbeten han går in i bra? Är det bra? Eller, är det bra bara för att Zlatan är med? Frågorna är många och i vissa fall är jag kluven.

 

Zlatan har ett enormt värde även utanför planen och måste därmed gå in i rätt typer av samarbeten. I det här samarbetet mellan Zlatan och Vitamin Well är jag imponerad. Tillsammans bygger de en otroligt bra storytelling-historia.

 

De har absolut en bra grund att stå på, med tanke på var de båda kommer ifrån. Det bygger på att de båda varumärkena är fighters och nästintill underdogs. Ambition, hunger och målmedvetenhet är de faktorer som har tagit dem framåt och dit dem är idag. 

 

Deras samarbete kan jag inte klaga på. Produkten vill komma in på marknaden och i och med det här samarbetet har de fått otroligt bra förutsättningar. En bra storytelling-historia som jag inte får nog av. Frågorna som kommer upp i mitt huvud är: Vad är han färdig med? Vad värmer han egentligen upp till? När får jag veta det?  

Maila mig gärna och berätta om era synpunkter kring detta samarbete. 

 

Adidas - The Base

12.05.2016 10:07

Adidas – The Base

Se casefilmen HÄR!

Adidas – The Base gick av stapeln på Münchenbryggeriet i Stockholm 2015. Under två dagar förvandlades lokalen till ett fotbollstempel. Fotboll blandat med svenska artister stod på schema och wow vilken upplevelse det blev.

 

När jag som 5-åring ställde mig på gräsplanen och började lira boll med mina kompisar påbörjades en förälskelse som än idag är stark. Jag har sedan dagen jag började spela fotboll levt fotboll, andats fotboll och tänkt fotboll. Därför gör det här eventet/evenemanget mig verkligen exalterad.

 

Jag var själv inte där när eventet gick av stapeln men jag hade gärna velat vara en del av hela spektaklet. Skapa en turnering där teknink och spelförståelse är huvudprio, genialt och vilket underhållningsvärde. Publik-frågor som bengaler och bråk på läktaren har växt och det blir därför viktigt att lyfta det som verkligen är viktigt med sporten, passionen för spelet. Det jag gillar med denna idé är att de har skalat ned det och gjort det så naket som det faktiskt är.

 

Få dit de personer som verkligen älskar fotboll, passionen i deras liv. #bethediffrence blir då något mer för mig än bara en dassig hashtag. Jag vill vara skillnaden och jag vill visa det för människor.

 

En upplevelse som de personer som var där kommer minnas länge. Vilket jag tror är huvudnyckeln till ett bra event/evenemang, att sätta avtryck.     

Frantzéns Provhytt

10.05.2016 08:16

Frantzéns Provhytt

Se casefilmen HÄR!

I mars 2015 lanserade NK deras ”största nyhet på 100 år”- en nyöppning av restaurangdelen som drivs av stjärnkocken Björn Frantzén.

 

NK tillsammans med White and White skapade då “Världens minsta lyxkrog” som var lika stor som en provhytt. En otroligt kreativ idé som jag verkligen anser bör lyftas upp. Varför? Jo för att jag anser att det är för lite events av den här sorten. Jag gillar idén om att alla kan se det och reflektera över det, det får människor att börja undra vad som händer där inne. Jag vet inte hur ni känner efter att ha sett casefilmen men jag får en spontan känsla av att ha velat vara där. Fått ta del av den här fantastiska upplevelsen, intimt och mysigt i en annars rätt stressig miljö. Snyggt jobbat!

 

20 minuter efter att de hade släppt bokningskoderna var provhytten fullbokad. En sittning varade i drygt 10 minuter. I provhytten serverades mat i miniatyrform för att skapa en hype kring restaurangen och vad den hade att erbjuda. Kampanjen blev en succé och sociala medier kokade med positiva kommentarer över Frantzéns Provhytt.    

En riktig Hjälte

05.05.2016 10:47

Barncancerfonden – En riktig hjälte

Casefilmen hittar du HÄR!

Den här prisbelönta kampanjen i Årets endorsement anser jag är viktig att lyfta. Endorsement växer i branschen och jag tycker det är en mycket spännande utveckling. 


En av Sveriges genom tiderna bästa idrottsman Peter ”Foppa” Forsberg gick in i samarbete med Barncancerfonden och vilket genomslag det fick. 
När jag såg den här videon första gången tänkte jag NEJ! Vad dåligt. Ska Foppa stå på isen och berätta om sina framgångar? Ska det vara en skrythistoria där Foppa säger åt oss vad vi ska göra?


Nej, såklart det inte var.. Hela videon tas till en helt ny nivå när Foppa säger ”Egentligen betyder inte det där ett skit” och Mattias kommer ut på isen. Den riktiga hjälten. När Foppa belyser vem som egentligen är den riktiga hjälten går videon från att vara okej till att bli genial. Jag älskar angreppsättet som Barncancerfonden har tagit när det förflyttar lyskraften från en känd idrottsman till den riktiga hjälten.


Att jobba med endorsement kan vara svårt. Att få budskapet att bli trovärdigt. Det gäller därför att göra en korrekt research innan för att se om personen + kampanjen går hand i hand. Jag anser att denna kampanjen är väl utförd.


Endorsement är fortfarande en ganska oupptäckt marknad och jag hoppas få se fler suveräna case i framtiden.


Vad tycker ni om den här kampanjen? Maila mig på filip.mansson@sportmarknadsforare.se

 

Children's Climate Conference 2015

Casefilmen hittar du här

Casefilm två hittar du här

 

När jag var liten drömde jag om att förändra världen till det bättre. Det är jag nog inte ensam om. Alla hade vi i någon form en tanke kring detta. Men för mig slutade det alltid I tanken, uppgiften blev för stor för mig. Vad ska en liten kille från de östgötska slätterna göra? 


Med Children´s Climate Conference fick barn som har funderat precis som jag gjorde en chans att verkligen förändra världen på riktigt. 
Jag vet inte om det bara är jag som får gåshud av den här casefilmen? Den berör mig på ett plan som inte går att beskriva. Jag känner att jag vill hjälpa till. Men vad ska jag göra?


Tanken med Children's Climate Conference var att samla 64 barn från världens alla hörn. Det lyckades dem med och mötet tog plats på Blombackaskolan i Södertälje. De barn som kom till mötet var barn som hade påverkats av klimatkrisen i sina hemländer. Vad var syftet? Syfte med mötet var att jobba fram och skapa ”barnens krav”, en rapport som överlämnades till världens ledare på klimattoppmötet i Paris december 2015.


Jag gillar konceptet starkt och jag förstår att det har fått ett bra genomslag runt om i världen. Det blev en snackis när Artisten Mariette sjöng låten ”The next generation calls” med elever från Blombackaskolan i Södertälje.


En stark aktivering kring en fråga som är otroligt aktuell. Har du egna reflektioner kring ämnet? Maila mig på filip.mansson@sportmarknadsforare.se eller skriv en kommentar nedan. 

1 | 2 >>

Kommentarer

Inga kommentarer hittades.