Drivkraft Passion

En blogg om sponsring & event

filip.mansson@sportmarknadsforare.se

En riktig Hjälte

05.05.2016 10:47

Barncancerfonden – En riktig hjälte

Casefilmen hittar du HÄR!

Den här prisbelönta kampanjen i Årets endorsement anser jag är viktig att lyfta. Endorsement växer i branschen och jag tycker det är en mycket spännande utveckling. 


En av Sveriges genom tiderna bästa idrottsman Peter ”Foppa” Forsberg gick in i samarbete med Barncancerfonden och vilket genomslag det fick. 
När jag såg den här videon första gången tänkte jag NEJ! Vad dåligt. Ska Foppa stå på isen och berätta om sina framgångar? Ska det vara en skrythistoria där Foppa säger åt oss vad vi ska göra?


Nej, såklart det inte var.. Hela videon tas till en helt ny nivå när Foppa säger ”Egentligen betyder inte det där ett skit” och Mattias kommer ut på isen. Den riktiga hjälten. När Foppa belyser vem som egentligen är den riktiga hjälten går videon från att vara okej till att bli genial. Jag älskar angreppsättet som Barncancerfonden har tagit när det förflyttar lyskraften från en känd idrottsman till den riktiga hjälten.


Att jobba med endorsement kan vara svårt. Att få budskapet att bli trovärdigt. Det gäller därför att göra en korrekt research innan för att se om personen + kampanjen går hand i hand. Jag anser att denna kampanjen är väl utförd.


Endorsement är fortfarande en ganska oupptäckt marknad och jag hoppas få se fler suveräna case i framtiden.


Vad tycker ni om den här kampanjen? Maila mig på filip.mansson@sportmarknadsforare.se

 

En riktig Hjälte

Inga kommentarer hittades.