Drivkraft Passion

En blogg om sponsring & event

filip.mansson@sportmarknadsforare.se

Blogg

Don´t Drink and Dive

29.04.2016 09:04

Don´t Drink and Dive

Casefilmen hittar du HÄR!

En öl gör väl ingenting?! Inte två, tre eller fyra heller!? Jo, det gör det. Det kan vara skillnaden mellan liv och död ute på vattnet. 

 

Trygg-Hansa i en prisbelönt kampanj som verkligen berör och påvisar hur illa det kan gå ute på vattnet. I slutet av casefilmen nämner de att 134 personer dog i drunkningsolyckor 2014. 85 % av dessa var män. Mestadels av fallen var alkohol inblandat. Siffran var sämre än på väldigt länge. Det var alltså fler drunkningsolyckor än trafikolyckor i juli förra året. Ett problem som var tvunget att lyftas. 

 

Hur ska man angripa ett sådant problem? Trygg-Hansa hade svaret på det. Varför inte supa ned hela Stockholms konstsimningslag och låta dem göra sin vanliga show? Sagt och gjort så skapades denna kortfilm och budskapet har aldrig varit klarare. En ögonöppnare för många som spred och tittade på filmen.

Min personliga åsikt om den här kampanjen är att den är väl genomtänkt och ett bättre sätt att visa problemet är svårt. Oväntat och kreativt är två ord jag väljer att beskriva filmen med.

 

Svenska simlandslagets läkare, två livräddare från Svenska Livräddningssällskapet samt en räddningsdykare var med på plats för allas säkerhet, så testa inte detta hemma…. Tänk igenom en gång till innan suget efter en till blir för påtaglig. 

 

Har du några tankar angående kampanjen maila mig på: filip.mansson@sportmarknadsforare.se

Change the Game

27.04.2016 10:14

 

Change the Game

Casefilmen Hittar du HÄR!

I ett samhälle där elitsatsningar startar för tidigt och barnen ses som en maskin/produkt glöms breddidrottandet bort. Var tar de barn/ungdomar vägen som i 14-15 års ålder inte vill elitsatsa? Jo, dem slutar. Vilket är egentligen viktigast? Min högst personliga åsikt är att båda måste få finnas MEN inget av det får glömmas bort. Det måste finnas alternativ för både elit och breddverksamhet.

 

Tanken med Change The Game är att försöka skapa ett nytt tankesätt kring idrottandet bland unga. Barnen ska få ett livslångt intresse för sport och öka sina chanser till att bli riktigt bra i sin idrott. Det är otroligt viktigt att få barn att socialisera sig inom idrott för att få gemenskap.

 

Jag minns själv när idrott var en stor del av mitt liv. Den gemenskap man får genom idrotten är svår att hitta någon annanstans. Det blir som en enda stor familj. Det spelar ingen roll vem man är eller var man kommer ifrån. Det är sådana här aktiveringar som får samhället att röra sig i en riktning framåt och kompetensen inom idrottande framförallt.     

 

Ett klockrent varvande mellan seminarier och spontanidrott för att öka kompetensen inom idrottandet hos både föräldrar och barn. Det var angreppsättet som Change The Game satsade på. 

 

De bjöd dit stjärnor som Emma Igelström, Anja Pärsson och Hanna Ljungberg som fick vara med när spontanidrotten är som bäst. De fick se alla dessa underbara barn som testade en idrott för första gången. Tanken på att de kanske till och med hittar en idrott som de i framtiden kommer att älska är stor och härlig.

 

Emma Igelström säger i filmen ”Ett koncept som fler städer borde ta efter”. Var dyker egentligen Change The Game upp härnäst? en fråga som jag hoppas fler ställer sig. Är det den här typen av evenemang som kommer att lyfta svenskt föreningsliv i framtiden?

 

Change The Game är redo för Sverige men är Sverige redo för Change The Game?

 

Jag hoppas!

Norwegian – Next stop New York

Casefilmen hittar du HÄR!

När jag ser den här casefilmen får jag gåshud. I varje moment av filmen fylls jag av en stor ånger, varför var jag inte där!? Ett event i den här klassen är svåra att genomföra. Jag vet att de 40 000 resenärer som tog del av det här eventet kommer bära med sig det under en lång tid. Jag hade velat vara en av dem.

Norwegian är kända för att flyga till exotiska länder för en billig peng. Men mindre känt var att de flög från Oslo till New York. Nowegian ville helt enkelt öppna norrmännens ögon och bevisa för dem hur nära omvärlden egentligen är. 

 

I en värld som digitaliseras mer och mer för varje sekund som går är den här idén ett solklart exempel på hur ett event ska genomföras i dagens samhälle. Vad behöver konsumenten för att uppmärksamma den här nya rutten som Norwegian skulle marknadsföra? Jo, en sjuhelvetes upplevelse!

Hur skulle Norwegian göra för att få norrmännen att kolla upp från sina smartphones? Jo, det tog helt enkelt New York till Oslo. De förvandlade tunnelbanestationen Nationaltheatret Station till Times Square Station(New York).

 

De hade verkligen tänkt på allt. De tog dit amerikanskafotbollsspelare, Spindelmannen, en gospelkör, breakdansare, Yankee-fans och legenden från Times Square: The Naked Cowboy var där för att skapa den perfekta New York-upplevelsen. Kartor, annonser och skyltar från New York skapades för att få en så äkta känsla som möjligt.

 

Är det här den mest kreativa lösningen föregående år?

Jag tycker det, inte bara för att den blev prisbelönad i Gyllene Hjulet för Årets mest kreativa lösning. Utan för att idén är så oväntad! Ett event där konsumentens upplevelse var av högsta prioritet. En skildring av två olika världar. Jag blir fruktansvärt exalterad av dessa typer av event. Wow…

Har du något case du vill att jag skriver/uppmärksammar om i bloggen? Maila mig på: filip.mansson@sportmarknadsforare.se

Sponsring & Eventbloggen

19.04.2016 11:45

Idag 2016-04-19 grundades Sponsring & Eventbloggen. 

Det här är en stor dag för mig. Äntligen är den här bloggen igång. Jag har länge funderat på att skapa en blogg där alla kan vara med och säga sitt. Nu är den den portalen äntligen här. I den här bloggen kommer jag att blanda mina egna texter med gästkrönikörers texter för att få en så omfattande bild av Sponsring & Event som möjligt. Detta kommer göra att komptens från alla delar av branschen kommer gå att hitta. Vill du vara med som gästkrönikör? Maila mig och säg "Hej!" på  filip.mansson@sportmarknadsforare.se

Text kommer inom kort!  

<< 1 | 2

Kommentarer

Inga kommentarer hittades.