Drivkraft Passion

En blogg om sponsring & event

filip.mansson@sportmarknadsforare.se

Norwegian - Next stop New York

25.04.2016 14:50

Norwegian – Next stop New York

Casefilmen hittar du HÄR!

När jag ser den här casefilmen får jag gåshud. I varje moment av filmen fylls jag av en stor ånger, varför var jag inte där!? Ett event i den här klassen är svåra att genomföra. Jag vet att de 40 000 resenärer som tog del av det här eventet kommer bära med sig det under en lång tid. Jag hade velat vara en av dem.

Norwegian är kända för att flyga till exotiska länder för en billig peng. Men mindre känt var att de flög från Oslo till New York. Nowegian ville helt enkelt öppna norrmännens ögon och bevisa för dem hur nära omvärlden egentligen är. 

 

I en värld som digitaliseras mer och mer för varje sekund som går är den här idén ett solklart exempel på hur ett event ska genomföras i dagens samhälle. Vad behöver konsumenten för att uppmärksamma den här nya rutten som Norwegian skulle marknadsföra? Jo, en sjuhelvetes upplevelse!

Hur skulle Norwegian göra för att få norrmännen att kolla upp från sina smartphones? Jo, det tog helt enkelt New York till Oslo. De förvandlade tunnelbanestationen Nationaltheatret Station till Times Square Station(New York).

 

De hade verkligen tänkt på allt. De tog dit amerikanskafotbollsspelare, Spindelmannen, en gospelkör, breakdansare, Yankee-fans och legenden från Times Square: The Naked Cowboy var där för att skapa den perfekta New York-upplevelsen. Kartor, annonser och skyltar från New York skapades för att få en så äkta känsla som möjligt.

 

Är det här den mest kreativa lösningen föregående år?

Jag tycker det, inte bara för att den blev prisbelönad i Gyllene Hjulet för Årets mest kreativa lösning. Utan för att idén är så oväntad! Ett event där konsumentens upplevelse var av högsta prioritet. En skildring av två olika världar. Jag blir fruktansvärt exalterad av dessa typer av event. Wow…

Har du något case du vill att jag skriver/uppmärksammar om i bloggen? Maila mig på: filip.mansson@sportmarknadsforare.se

Norwegian - Next stop New York

Inga kommentarer hittades.