Drivkraft Passion

En blogg om sponsring & event

filip.mansson@sportmarknadsforare.se

Varför sponsring av samhällsengagemang är både värdefullt och viktigt

12.05.2016 10:16

Varför sponsring av samhällsengagemang är både värdefullt och viktigt

 

En svensk konsument nås av ungefär 125 kommersiella budskap per timme, dygnet runt! Att som företag försöka slå sig igenom det enorma brus av budskap med traditionell marknadsföring som verktyg är minst sagt väldigt svårt, för att inte tala om extremt kostsamt.

 

Det är därför inte alls särskilt ologiskt att fler och fler företag blir mer och mer intresserade av CSR, corporate social responsibility, som ett verktyg för att nå ut med sina budskap till en mer mottaglig, närvarande och befintlig målgrupp.

 

Men hur fungerar då CSR och vad innebär det i praktiken?

 

Vilken typ av CSR eller samhällsengagemang som ett företag väljer kan variera enormt vilket innebär att man som investerare har ett smörgåsbord att välja mellan för att hitta exakt rätt profil, känsla och målgrupp för just sitt företag. Med rätt CSR-strategi kan man nästintill skapa en personlighet åt sitt företag och ”låna” känslor, värderingar och attityder från sina samarbetspartners, s.k. associationer. Genom att välja samarbetspartners som delar ett företags värderingar men som har en tydligare plattform att visa upp dem i, som t.ex. en idrottsförening, gör att man kan skapa associationer som gör att föreningens positiva image smittar av sig på företaget. D.v.s. att man blir vänligare inställt och mer mottaglig för ett företags budskap eftersom att man har en mer personlig relation genom idrottsföreningen och det stöd som företaget ger.

 

Jag själv arbetar som projektledare i samhälls- och integrationsverksamheten Cityidrott i Landskrona och vi har flera exempel på hur CSR fungerar i praktiken både som en viktig insats i samhället men även hur det på sikt är en väldigt lönsam investering när det görs på rätt sätt.

 

Som ett exempel så har ICA Kvantum Landskrona valt att investera/sponsra Cityidrotts verksamhet och detta av två anledningar. Först och främst för att man har ett brinnande intresse och en välvilja gentemot barn och ungdomar i Landskrona samt Landskrona i sig som stad men även för att man hade stora bekymmer med snatteri, vandalisering och stökiga ungdomar som hängde i affären. Men genom att kontinuerligt under 3 års tid ha associerats med Cityidrott, genomfört gemensamma aktiviteter (både runt butiken men även i övriga Landskrona) som t.ex. Papricalopp, sommarkollo m.m. så har man nu i stort sett inga problem i affären längre. Ungdomarna som tidigare inte hade någonting att göra har nu fått aktiviteter och dessutom gör man kopplingen mellan vem det är som anordnar aktiviteterna och affären, slutsatsen blir att man låter bli att förstöra, snatta och göra andra dumheter för att man uppskattar ICA Kvantums insats.

 

Detta var ett exempel på hur ett fungerande samhällsengagemang kan se ut men det finns flera företag, framför allt banker, som lägger stora summor pengar varje år på att skapa eller ge förutsättningar för samhällsengagemang att frodas.  Skandias idéer för livet är ett exempel och Swedbanks sparbanksstiftelsen en annan. Ofta handlar det helt enkelt om att skapa en bättre image och en bättre kundrelation vilket i sin tur leder till en högre loyalty bland kunder vilket i sig leder till ökad lönsamhet.

 

Det finns så klart fallgropar som man vill undvika, ett tips som är viktigt att komma ihåg är att man är väldigt noga med vilka, vem och vad man ger sig in i ett CSR-projekt med eftersom att associationer fungerar åt båda håll. Det innebär att om man inte gör sin hemläxa och värderingarna, slutmål eller resan dit inte överensstämmer med varandra så kommer effekten också utebli och i värsta fall så följer dem negativa associationerna med istället.

 

När jag slog upp samhällsengagemang i ett lexikon så fick jag definitionen ”att aktivera sig i sin omgivning”, det anser jag är en klockren beskrivning av CSR och det absolut viktigaste att ha med sig in i ett CSR-projekt. För att skapa effekt och få en hållbarhet så måste den goda gärningen alltid komma i första hand, ett samhällsengagemang skall göra skillnad i samhället då får det också önskad effekt. För min del är det hela anledningen till varför det är viktigt att sponsra samhällsengagemang. Det berör, det är passion, det är betydande, det skapar arbetstillfälle, det gör företag mänskliga och i slutändan så kan man som anställd, ägare och människa sluta upp bakom ett lyckat CSR-projekt och känna sig både stolt och nöjd över att man gör en insats som är lönsam både för företaget men framför allt för sin omgivning. 

Skribent: Marcus Hansson, marcus.hansson@cityidrott.se

 

Varför sponsring av samhällsengagemang är både värdefullt och viktigt

Inga kommentarer hittades.