Drivkraft Passion

En blogg om sponsring & event

filip.mansson@sportmarknadsforare.se

Vad innebär det att lyckas?

25.11.2016 12:05

Vad innebär det att lyckas?

Vad krävs för att lyckas, och vad innebär egentligen att lyckas? Att lyckas kan ha olika definitioner för olika individer. För en individ kan det handla om ekonomiska aspekter och för en annan kan det handla om status, för en tredje kan det räcka med att ha mat på bordet. Sen jag var ett barn har min dröm varit att bli fotbollsproffs, likt många andra barns drömmar.

 

Jag minns hur jag sprang i backarna och spåren hemma i de småländska skogarna, för att min tränare sagt att man måste ha bra ”kondition” för att lyckas som fotbollsspelare. Jag tränade väldigt mycket på egen hand, och det där med tränare är en väldigt intressant sak. För att lyckas krävs det i de flesta fallen att man har en bra tränare som kan motivera en och vägleda en dit man vill. Den här krönikan handlar inte om några fysiologiska frågor därför går jag inte djupare in i hur rätt eller fel min tränare hade när han berättade att fotbollsspelare måste ha bra ”kondition” och vad det innebär.

 

När jag blev äldre insåg jag att jag var tvungen att flytta hemifrån från det lilla samhället där min familj bodde till en större stad med större möjligheter för att kunna utvecklas som fotbollsspelare. Jag hade två saker i huvudet, att lyckas med min dröm att spela fotboll på en hög nivå, samt att försöka göra så bra studieresultat som möjligt, mest för att göra min mamma stolt.

 

När jag väl hade flyttat började jag inse att livet handlar om mer än fotboll, även om jag tränade mer fotboll än jag någonsin gjort tidigare, min dröm om att bli fotbollsproffs lever fortfarande vidare, även att jag inte spelar på en elitnivå så kan det gå väldigt snabbt. Det är det andra spåret jag tänkte grotta ner mig i, att lyckas i livet.

 

Att lyckas i livet handlar inte längre om att bli fotbollsproffs för mig, det är något jag fortfarande strävar efter, men jag har fått mer perspektiv på saker och ting. Under min gymnasietid gjorde jag och två studiekamrater ett projektarbete där vi åkte till Kenya för att dela ut fotbollsskor, tröjor och liknande till föräldralösa barn. Att få så tydliga perspektiv som jag fick nere i Kenya har fått mig att inse väldigt mycket, livet handlar om mer än att sparka på en boll. Att lyckas handlar om att umgås med människor som förgyller din vardag, att skratta, vara glad och må bra. Men livet handlar även om att ta sig upp ifrån motgångar, vi alla ställs förr eller senare inför någon form av motgång och då gäller det att ta sig ur den för att bli starkare, och för att lyckas.

 

Den där bollen vi sparkar på, är fantastiskt roligt och ett fantastiskt sätt att förena människor i olika former. När många samhällsaktörer inte fungerar så  är det viktigt att idrotten finns där och kan stötta.

 

Vad har all den här fotbollen att göra med min tes om vad som krävs för att lyckas, och vad det innebär att lyckas? Min dröm när jag var yngre var att bli fotbollsproffs, ofta av många ytliga anledningar som att ha status, mycket pengar och liknande faktorer. När jag nu blivit äldre har jag med hjälp av fotbollen insett så mycket mer i livet. Att det handlar om välmående, både fysiskt och psykiskt. För ungefär en månad sedan var jag hemma i min hemort och föreläste för min gamla klassmentors nuvarande klass, enligt henne om min resa från att ha varit en sprallig tonåring till att lyckas.

 

Har jag lyckats alltså? Enligt min tidigare klassmentor så har jag det, jag anser att jag inte har gjort det än men att jag är på god väg. Jag har kommit en bit in på min universitetsutbildning, fått ett antal stipendier under mina år som jag är väldigt stolt över samt nyligen fått ett jobb som jag är väldigt nöjd med.

 

Jag är som sagt inte i mål, men jag har kommit en bit på vägen, tack vare kära vänner, familj fantastiska ledare/lärare omkring mig och framförallt mycket hårt jobb. Att lyckas handlar för mig om att definiera vad som innebär att lyckas för en själv, för att sedan arbeta väldigt hårt för att uppnå det. Samt att respektera att olika människor strävar efter olika saker. När jag träffar människor i olika sammanhang så vill jag att de ska uppfatta mig som glad, ambitiös och målmedveten, hur vill du uppfattas?

Skribent: Ahmed Allo, Ahmed.a-94@hotmail.com

 

Vad innebär det att lyckas?

Inga kommentarer hittades.