Drivkraft Passion

En blogg om sponsring & event

filip.mansson@sportmarknadsforare.se

Nytt år – nya möjligheter

15.12.2016 08:55

Nytt år – nya möjligheter

Endast 3% av Sveriges befolkning jobbar med målsättningar och den siffran vill jag få upp.  För mig är det helt otänkbart att jag skulle låta mitt liv ligga i någon annans händer, eller kanske inte i några alls. Vi bor i ett land där vi har stora möjligheter att lyckas med det vi vill åstadkomma. För mig handlar livet naturligtvis inte bara om pengar, prestationer eller det materiella, utan även allt vi har runt omkring oss som är gratis, som vi kanske inte uppmärksammar eller tar för givet.

 

Naturen, vänner, hälsan, kärlek och värme som finns runt oss, som vi medvetet väljer om vi ser eller inte. Att både vara närvarande i det som sker och även våga tänka i ett längre perspektiv.

 

Varje år i slutet av december tar jag fram min dator och har ett utvecklingssamtal med mig själv, vilket jag inte tror är så vanligt, men förmodligen det viktigaste samtalet.

 

Jag frågar mig själv hur året varit, tar fram mina anteckningar från förra året som jag har som en mapp på skrivbordet. Det läser jag regelbundet under året för att se om jag håller mig i rätt kurs.

 

Sedan ställer jag mig själv dessa frågor:

 

  • Vad är viktigt för mig?

 

  • Vad har jag för värdegrunder?

 

  • Är det jag generellt har åsikter om förankrat i mig, eller något som jag av tradition står fast vid?

 

Efter det delar jag upp mina målsättningar i fyra kategorier

 

  • Familjen

     
  • Fritidsintressen/välgörenhet

     
  • Företaget

     
  • Träningen

 

I allt jag gör krävs det inte att ha en plan, men när det behövs hur gör jag då för att nå mina målsättningar?

 

 

Exempel på när det här kan användas i mitt liv.

 

Jag var i Chicago för två år sedan med min kör. Vi var 38 personer mellan 18 och 67 år. En i sällskapet var extremt dålig på engelska…. Det var jag. 

 

Jag kunde inte ens  beställa en kaffe utan att dom stod där och frågade vad jag sa. Då tänkte jag så här. Hur gick detta till? Jo, när jag var yngre tänkte jag att när jag blir äldre, då kommer jag minsann vara duktig på engelska, men jag glömde att öva! Sicken utvecklingspotential jag har, tänkte jag precis just då när jag stod där och ingen förstod vad jag sa. Hur gör jag nu?

 

Den dagen, 4 november 2014 bestämde jag mig för att lyssna på engelska i en halvtimme varje dag för resten av mitt liv, det jag också visste var att jag skulle fira mitt första delmål ett år senare i just USA och då förhoppningsvis kunna beställa kaffe och allt annat jag önskade utan problem. Det här är ett exempel på en insats som bara spela någon som helst roll för mig och ingen annan.

 

Vinsten är ju förstås att jag gör mig förstådd, jag har fått ett stort självförtroende i att våga prata engelska vilket berikar mig jättemycket.

 

När motivationen tryter, då tänker jag på att ha fokus på viken glädje det ger mig att vara disciplinerad och att det är en investering för framtiden.

 

Det gäller framförallt vid målsättningar med min träning.

 

Jag har nog aldrig ångrat ett träningspass, så även om det är motigt ibland så tänker jag på den härliga känslan efteråt och att jag kanske äter något gott och unnar mig ett glas vin eller en riktigt god öl.

 

Efter denna dag vid datorn tar jag fram ett stort papper, sax, tidningar foton och gör min fantastiska VISIONBOARD som sitter på väggen ovanför min säng.

 

Förstå känslan att det sista jag ser när jag går och lägger mig är min fina målbild och det första jag ser när jag vaknar är densamma. Nu kanske någon av er tänker – Det där skulle aldrig passa in i mitt sovrum.

 

Skit i det! Sovrummet ska vara din oas, saker som gör dig glad och rik i själen!

 

Chansen ökar med flera 100 % att förverkligas när du konkret gör något av dina drömmar, alltså inte bara låta dom vara en tanke i huvudet. Skriv ner dem, klipp och klistra, tydliggör, ha bilderna synliga, då börjar vi snacka målsättning.

 

 

Vad har du för skärmbild på mobilen och datorn? Förhoppningsvis något som gör dig glad och för dig framåt.

 

Sommaren 2015 hade jag som målsättning att sätta svenskt rekord på SM i marklyft för veteraner. I tre månader hade jag en bild på mig själv när jag höll i en skivstång och med texten ”svenskt rekord i marklyft 6 juli” och med tanke på hur ofta jag titta på min mobil varje dag blev detta en vald sanning- Jag tror till och med att jag svarade ”svenskt rekord” på slutet.

 

6 juli kom och det var dags för mig att nå mitt mål.

 

Hur gick det då?

 

Yes! Jag lyfte 147,5 kg vilket var ett nytt svenskt rekord för veteraner i 57 kg klassen. Dock visade det sig att hon som hade rekordet innan mig och hade ett försök kvar, var starkare för dagen och tog tillbaka rekordet. Hon lyfte 150 kg. Det jag lärde mig av detta var två saker:

 

Jag lyckades med min målsättning att ta det svenska rekordet, även om jag bara fick ha det i 47 sekunder och naturligtvis var hon en värdig vinnare!

 

Med andra ord kan du aldrig påverka vad andra gör.

 

Jag önskar er alla en fröjdefull jul och ett framgångsrikt 2017 för både kropp och själ. 

Skribent: Anna Sunneborn, anna@sunneborn.se

För att komma till Annas hemsida tryck HÄR!

För att komma till Annas Instagram tryck HÄR!

Nytt år – nya möjligheter - Vad är ditt mål?

Inga kommentarer hittades.