Drivkraft Passion

En blogg om sponsring & event

filip.mansson@sportmarknadsforare.se

Min Drivkraft. Min Passion. (Min krönika till tidningen Sport & Affärer den 14 november 2016)

15.11.2016 10:24

Min Drivkraft. Min Passion.

 Jag heter Filip Månsson och jobbar som marknads- och kommunikationsansvarig på Sponsrings & Eventföreningen. Jag tänkte berätta om hur idén till min
blogg Drivkraft Passion - En blogg om sponsring & event uppstod
och hur namnet fick en betydande roll.


 För att få en helhetsbild av vem jag är och vad jag vill med min blogg “Drivkraft
Passion” behövs en kort återblick i det förflutna. Hoppas du vill följa med på den!
Året är 2012, jag är 17 år och en elitsatsande fotbollsmålvakt. Jag har en dröm, en
vision. Jag ska bli nästa Iker Casillas, en spansk målvakt jag inte kunde få nog av
att lära mig saker från. Hur kunde han bli så extraordinärt bra? Det var då jag
insåg att allt handlade om drivkraft och passion. Livet kantas oftast av glädje,
förhoppningar och sorg, så även för mig och min fotbollskarriär.

Glädje: Jag var i mitt livs form, 8 träningar i veckan och en match på helgen.
Fotboll var bosktavligt talat mitt liv. Passionen var så stor att jag pendlade flera mil
varje dag för att få träna med dem bästa spelarna. Jag älskade vart livet var på
väg.

Förhoppning: Jag fick chansen att åka och träna för en fotbollagent i Helsingborg.
Träningarna gick superbra och det märktes inte att jag var yngst på planen. Jag
tog för mig, styrde spelet och gjorde avgörande räddningar för mitt lag. Efter en
lång väntan i omklädningsrummet efter matcherna berättade agenten att han
gillade det han såg från mig. Chocken kom över mig, vad ska hända nu?
 Han berättade för mig att jag är en av spelarna som de vill satsa på. Jag glömmer
aldrig hans ord “Du ska på trial utomlands, grattis!”. Tankarna fullkomligt tog över
mig. Vilka klubbar var intresserade. Någon månad senare fick jag veta att det var
Norwich City FCCardiff City FCColchester United FC (England) och Hearts
(Skottland).

Sorg: Hur gick det med allt? Ingenting blev av och jag var tvungen att sluta med
det jag älskar mest av allt i livet, fotbollen. En ryggskada som inte ville ge med sig
efter otåliga försök med rehab, kiropraktorer och sjukgymnaster blev för mycket.
Skorna var tvungna att läggas på hyllan och den största sorgen i mitt liv hitills var
därmed ett faktum.

 För att detta inte ska bli någon självömkande eller sorgsen historia tog jag mig i
kragen. Jag vet att jag är extremt driven och behövde rätt utmaning för att få
utlopp för den energi jag hade. Vad ville jag egentligen göra? Jag började då att
studera Sportmarknadsföring på Caddie Sport & Bussiness yrkeshögkola i
Helsingborg 2014 - våren 2016. Det var då jag bestämde mig. Jag behöver inte
alltid sträva efter att vara stjärnan, jag vill lyfta fram andra som på något sätt har
satt ett avtryck i ett event eller en sponsringssuccé!

Bloggen
 Idén till Drivkraft Passion växte fram då jag satt och letade efter bra och
intressanta case på webben. Jag kunde inte hitta många plattformar med samlade
casefilmer och en kort berättelse till vad som egentligen var syftet med
sponsoraktiveringarna eller själva eventet. Jag startade där med upp Drivkraft
Passion som ett verktyg för personer som vill lära sig hur ett bra event eller
sponsringscase kan se ut. Det var så idén till bloggen uppstod.

 Jag väljer att lägga den största vikten på gästbloggar/krönikörer för att få deras
synvinkel på vad intresse & upplevelsebaserad kommunikation betyder för dem,
vilket ger en större bredd av vad sponsring & event egentligen innebär. Jag anser
att vi berörs av någon form av sponsring eller event varje dag utan att vi tänker på
det och det vill jag förmedla med bloggen. Jag vill kunna påvisa hur stort område
det i själva verket är. Jag belyser i bloggen internationella, nationella och lokala
event- och sponsringscase som har gjort avtryck.

 Namnet blev centralt i bloggens identitet då jag ville få tillbaka den drivkraften och
den passionen för något som jag en gång hade för fotbollen. Nu hade jag äntligen
hittat rätt forum. Det var då jag insåg att jag inte behöver sträva efter att alltid vara
stjärnan, jag vill lyfta fram andra som på något sätt har satt ett avtryck. Jag brinner
för det och hoppas du har blivit inspirerad!


Filip Månsson

- Har du något intessant case att dela med dig av? 
Tveka inte att höra av dig!