Drivkraft Passion

En blogg om sponsring & event

filip.mansson@sportmarknadsforare.se

Från idé till verklighet - Gold Town Games skapar världens första Hockey manager-spel för mobila plattformar!

02.12.2016 09:41

Att få jobba med sin pojkdröm

Jag heter Tomas Nordström och är en tidigare sportmarknadsförarstudent på Caddie Sports & Business. Under våren 2015 var jag med och grundade Gold Town Games, med sikte på att skapa världens första hockey manager-spel till mobila plattformar. Idag är vi ett börsnoterat bolag med tolv anställda, bara några veckor innan vår första launch av World Hockey Manager, men för att berätta resan om spelets uppkomst måste vi tillbaka långt, långt i tiden.

 

90-talet

Som liten hade jag inte svårt att spendera min fritid. Allt jag behövde var ett kollegieblock och en penna, kanske en tärning. I timmar kunde jag fylla sida efter sida med resultat, tabeller och poängligor. Jag ville helst täcka så många sporter och ligor som möjligt och såg till att ha de korrekta laguppställningarna så långt ned i divisionerna som det gick att hitta information om. När min familj under mitten av 90-talet fick hem den allra första hemmadatorn öppnade programmet Excel upp en ny värld. Jag bestämde mig för att skapa ett eget managerspel. Med den engelska klubben Southport FC nötte jag säsong efter säsong för att försöka avancera genom ligasystemet. Tärningen avgjorde mitt öde.

 

Nästa steg

Jag minns det som igår, första gången en klasskompis introducerade gamla Championship Manager för mig. Det var därmed dags att lämna tärningsspelet för att spela ett riktigt managerspel på datorn. De första åren skrev jag ut massor av statistik som sattes in i pärmar. Jag levde nog drömmen redan då.

 

Managerspel online

Några år senare blev internet en faktor, vilket gjorde att det nu var möjligt att spela online mot kompisar. Offline-tiden var nu förbi och under de följande åren spelade jag en hel del prestigefyllda säsonger tillsammans med kompisar. Vid sidan om det drev jag en blogg om allt som hände i vår spelvärld. Mest för att spara det som minne, och ja - det händer att jag även idag surfar in då och då för att läsa några nostalgiska rader.

 

Gold Town Games föds

Med andra ord är det väl ingen överdrift att konstatera att managerspelen har haft en ganska stor inverkan på mitt liv. Samtidigt har jag alltid varit intresserad av tanken att skapa något där människor över hela världen kopplas in till samma spel online, och genom smartphonen har dessa möjligheter äntligen blivit möjliga. Ett antal fotbollsspel fanns redan på marknaden, men fortfarande inget hockeyspel. Efter ett helt liv som passionerat hockeyfan, och med en hel del kontakter inom sporten som sådan, kände jag att det något att satsa på - att skapa världens första hockey manager-spel till mobilen. I samtal med några som varit i spelbranschen under lång tid sattes de första idéraderna ned på ett papper. Jag pitchade därefter idén vidare till några av de hockeyspelare jag känner, bland annat Tre Kronors dåvarande lagkapten. De blev genast intresserade och bidrog med ett startkapital. Jag tog min examen som Sportmarknadsförare på Caddie Sports & Business i Helsingborg och flyttade därefter hem till Skellefteå under sommaren 2015 för att sätta igång allt tillsammans med två kollegor, Magnus och Andreas.

 

Gold Town Games till börsen

Under tiden växte intresset och allt fler kända hockeyspelare anslöt sig bakom satsningen. Vi bestämde oss för att testa intresset mot allmänheten genom att öppna upp en större investeringsrunda under början av 2016. Resultatet gick långt över förväntan, där investerare nästan kastade pengar över oss. Vi kunde noggrant välja ut de vi betraktade som mest seriösa och prioriterade de som kunde hjälpa till med annat än just “bara” pengar.

Efter den lyckade emissionen i januari kände vi att det fanns goda möjligheter att ta bolaget till börsen, och det beslutet klubbades fast någon månad senare. Därefter påbörjades det intensiva arbetet, som i slutändan resulterade i en kraftigt övertecknad listningsemission (343%) och steget ut på börsen under sommaren.

 

Lansering av World Hockey Manager

Nu är vi här, ytterligare ett halvår senare och börjar vara redo att för första gången testa spelet mot en större publik. En soft-launch-period indelad i tre olika faser påbörjas i mitten av december och kommer därefter att pågå i några månader innan vi är redo för global lansering av World Hockey Manager.

 

Våga ta chansen!

Jag måste fortfarande nypa mig i armen då och då för att förstå att jag verkligen har fått möjlighet att jobba med det här projektet. Allt som började med tärningsspelet hemma i pojkrummet till idén som sattes på papper under våren 2015 till att nu se vårt dedikerade team av 12 anställda brinna för uppgiften att skapa världens första och bästa mobila hockey manager-spel. Till alla som drömmer om att förverkliga drömmar - tveka inte. Eller som min mormor brukade säga. Lika bra att sikta högt, för ner kommer du alltid.

 

Följ gärna vår fortsatta resa på vår blogg eller genom våra sociala medier - Facebook, Twitter och Instagram där vi finns som både Gold Town Games och World Hockey Manager.

Skribent: Tomas Nordström

tomas.nordstrom@goldtowngames.com

Från idé till verklighet - Gold Town Games skapar världens första Hockey manager-spel för mobila plattformar!

Inga kommentarer hittades.