Drivkraft Passion

En blogg om sponsring & event

filip.mansson@sportmarknadsforare.se

Entreprenör inom sportmarknadsföring. Min resa från idé till verklighet.

19.05.2016 17:17

Entreprenör inom sportmarknadsföring. Min resa från idé till verklighet.

Jag har flera gånger fått frågan om Caddies uppkomst och varför jag valde att bli företagare. I denna blogg tänkte jag berätta storyn där vi får gå tillbaka närmare 12 år i tiden. Året är 2004. Jag minns att jag satt med mitt anteckningsblock och planerade kring vad jag skulle göra av mina fyra investerade år på marknadsföringsprogrammet vid Växjö universitet. Jag hade ett tomt blad att fylla. Det kändes enormt inspirerande att äntligen få ge sig i kast med att möta arbetslivet. Men också en aning skrämmande. Som nyutexaminerad 23-åring, utan någon erfarenhet av marknadsrelaterade arbeten, var det minst sagt tufft att göra sig anställningsbar som marknadsförare. De relativt få jobbansökningar som skickades iväg hamnade direkt i en papperskorg hos rekryteraren. Samtidigt växte sig entreprenörsådran och nyfikenheten som företagare sig allt starkare hos mig. Jag hade på nära håll sett hur min familj och flera släktingar startat och drivit företag. Men det var särskilt känslan av friheten med att få arbeta med något som jag själv brann för på riktigt som fick mig att längta efter företagandet.

 

Ambitionerna var desto mer påtagliga än erfarenheterna. Under min studietid hade jag tillsammans med mina fantastiska uppsatskollegor (Erik Walden och Viktor Magnusson) medvetet nischat in mig mot den framtida yrkesrollen som fanns där någonstans i drömmarnas värld. Att en dag får arbeta med sport och marknadsföring! Under våra uppsatser som vi skrev mötte vi flera väldigt inspirerande människor som arbetade inom detta fält. De visade hur man kunde lyckas slå sig fram. Dessutom hade vi turen att springa på vår tidigare lärare Tomas Nilsson. Tomas skulle nämligen opponera på vår magisteruppsats (som handlade om att effektivisera sponsringsarbetet ute hos företag). Han såg precis samma potential som vi såg kring branschen. Någonstans hade väl också slutsatserna i uppsatsen därmed hamnat hyfsat rätt. Tillsammans med Viktor och Tomas blev företaget Caddie Sport&Business AB registrerat i mars 2005. En dröm blev därmed sann och vägen som entreprenör och företagare började ta form!

 

Med en ambition, en tydlig vision om framtiden, och ett nätverk med ”rätt” människor runt omkring dig kan man bestiga berg om man bara vill. Lägg därtill lite tur med timing så har vi de avgörande faktorerna för min resa som entreprenör i branschen. Jag skulle också säga att det var enormt viktigt med att få rätt support och stöd i det inledande steget. Där hade vi förmånen att inledningsvis få driva Caddie som ett inkubatorföretag på Videum Science Park i Växjö. Här fick vi rådgivning och kompetensvägledning att driva ett företag. Dessutom fick vi goda insikter om vilka passager som måste passeras på vägen. Learning by doing i en mycket inspirerande miljö, omgiven av människor med liknande drömmar som vi själva hade.

 

Vägen var dock kantad med hinder som skulle passeras. När vi kom ut till ”branschen” och skulle erbjuda våra tjänster insåg vi första lärdom tidigt; det branschen allra mest behövde var kompetensutveckling och utbildning. Vi såg direkt hur föreningar och förbund saknade verktyg i hur man skulle förpacka sitt erbjudande och lyfta fram sina värden ut mot sponsorer och andra intressenter. Viljan fanns där, men kompetensen uteblev allt som oftast. Här såg vi också att Caddie kunde göra skillnad och bidra. Med Tomas förmåga att förstå hur utbildningsbranschen fungerade, fick vi tidigt upp intresset för yrkeshögskolan (på den tiden benämnd KY – kvalificerad yrkesutbildning). En ansökan om få bli en del av KY skickades in och blev beviljad redan första året vi sökte (2006). Därmed stakades Caddies väg som utbildningsanordnare ut. Flyttlasset gick från Växjö till Båstad. Och jag själv fick rollen som koordinator för Sveriges första och enda utbildning inom sports marketing. Vilken dröm!

 

Jag kan än idag minnas väldigt tydligt den allra första utbildningsdagen på Drivans tennisanläggning i Båstad, där vi hade samlat 34 hugade studenter på plats för upprop. De ingick i det allra första teamet; Team 06. Tillsammans var vi pionjärer. Vi på Caddie och våra studenter gjorde denna resa tillsammans. Sedan dess har teamen blivit tio till antalet. Under dessa år har drygt 300 studenter påbörjat sin utbildningsresa på Caddie. KY har blivit till YH. Båstad har blivit Helsingborg. Sports Marketing har blivit Sportmarknadsförare. Och kurserna har även de uppdaterats i takt med efterfrågan från branschen och den ”nya tidens” krav på utbildade sportmarknadsförare.

 

För mig är det varje dag en enorm arbetsförmån att få vara med och driva en utbildning och coacha studenter mot en yrkesexamen och ett jobb. Varje student har sin dröm om framtiden. Fråga mig, jag vet själv hur det var. Och det är en ynnest att få vara med på den utvecklingsresa som varje student går igenom under sina två utbildningsår. Att dessutom förhoppningsvis få bidra med ett och annat gott råd på vägen, eller kontakter från vårt nätverk, gör mig väldigt varm och glad. Allra roligast blir vardagen då våra studenter och Caddie-alumner hör av sig och berättar att de fått jobb eller berättar om gamla minnen från sin studietid. Dessutom så är det snarare regel än undantag att idag få springa på sportmarknadsförare ute i arbetslivet. De är ofta idag i rollen som handledare, föreläsare, uppdragsgivare eller kund.

 

Jag ser också framtiden med stor tillförsikt. Det finns så mycket mer att göra då det handlar om kompetensfrågor inom sport och marknadsföring. Att få möjligheten att skapa affärsnytta och samhällsnytta och bidra till att professionalisera och kommersialisera branschen ligger fortfarande i mitt, Caddies och alla våra studenters intressen. Och ingen skulle bli gladare än mig om fler gick från ord till handling och startade sitt egna företag och blev entreprenör.

 

Avslutningsvis tänkte jag dela med mig av mina råd till de som har tanken på att driva företag i branschen. Jag har valt att begränsa råden till fem:

 

  1. Skaffa dig en utbildning! Det ger dig en grund att stå på och ett ”språk” att tala. Det ger dig dessutom ett nätverk att använda dig av när du själv startar din yrkeskarriär.

 

  1. Sätt mål med vad du vill! Utan mål blir allt så mycket svårare att styra. Genom ett tydligt mål kan du navigera dig framåt mot dina drömmar.

 

  1. Var genuint nyfiken! Följ med kring det som händer i debatten och det som skrivs i branschen. Besök forum och nätverka. Läs branschtidningar och böcker. Bjud ut intressanta personer på en lunch och ställ frågor som du är nyfiken att få svar på.

 

  1. Engagera dig! Det handlar om att marknadsföra sig själv, idag mer än någonsin tidigare. Du kanske ska starta en blogg (som Filip gjort), eller en egen Youtube-kanal? Skriva inlägg, tweets och uttrycka dina tankar i forum?

 

  1. Lägg ner mycket tid och hårt jobb! Det gäller att vara ödmjuk och säga att det tar tid att göra sig ett namn och etablera sig på marknaden. Å andra sidan kan man underkasta sig detta hårda jobb så är vägen öppen och chansen att nå drömjobbet ligger framför dig!

 

Hoppas att vi ses där ute!

Skribent Frans Fransson, frans.fransson@caddie.se

Entreprenör inom sportmarknadsföring. Min resa från idé till verklighet.

Inga kommentarer hittades.