Drivkraft Passion

En blogg om sponsring & event

filip.mansson@sportmarknadsforare.se

#Digitalisering

23.09.2016 12:26

#Digitalisering

I en värld där digitaliseringen ständigt ökar och vi tillbringar allt mer ledig tid vid mobilen, laptopen, iPad och surfplattor. Med tjänster som Adblocks som tar bort allt överflöd med reklam i våra medier, blir det svåra för marknadsförare att nå ut genom bruset. Vad krävs det andra vägar för att nå vår målgrupp? Hur skapar vi då ett bra content på våra plattformar?

 

#Medarbetare

Är våra medarbetare stolta över varumärket? Får alla vara delaktiga? Jag anser att det är viktiga frågor att ställa till sig själv. Om fallet inte är sådant har vi ett stort problem. Vi behöver få engagemang internt för att få en spridning på vårt content. Hur får vi då detta engagemang från våra medarbetare? Vi måste ha en öppen och strukturerad arbetsmiljö. Chefer som pratar med sina anställda i en avslappnad miljö, helt enkelt få alla att känna sig sedda och delaktiga. Det skapar en större interaktion från dina medarbetare. Gör aktiviteter, tävlingar, ja ro om varandra helt enkelt. Visa att du bryr dig. Det vinner ett företag på i det långa loppet.

 

Ett tydligt exempel är Volvo Trucks och deras kampanj Epic Split som du kan se HÄR! Där medarbetarna världen över gjorde deras version av filmen och la ut på sociala medier och därmed fick flera hundratusen visningar. Ett smart och kreativt sätt att få människor att integrera med varandra.

 

#Sociala Medier

Idag kan vi se att de sociala plattformarna växer. Vi ser företag efter företag som försöker haka på den digitaliseringsvåg som slår mot samhället., men många företag drunknar i vågen istället för att surfa med den! Varför är det så? Oftast finns det ingen tydlig strategi kring de sociala medierna.

Ingen handlingsplan helt enkelt. Vad händer då? Jo, Irrelevant content sprids via företagets kanaler och drunknar i allt annat brus. Hur kan vi då surfa med vågen? Det lättaste är att skapa en grund att stå på.

 

#Diskutera och ta reda på följande!

  • På vilka sociala plattformar är vår målgrupp?
  • Vad vill vår målgrupp ha för typ av content på vår plattform?
  • Vad vill vi få ut av de sociala medierna? Tydliga mål!
  • Hur ska vi få ut vårt content på bästa sätt? (T.ex. Podcast, Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat mm)
     

#Slutord

Våga avgränsa var du ska synas, var tydlig med vilka kanaler företaget ska vara aktivt i. Istället för att göra saker halvdant på flera olika sociala medier, fokusera på ett! Och gör det jäkligt bra. Hitta content som passar ditt företag och dina anhängare. Forsla inte bara ut content på plattformen du valt, var relevant. Om du inte har något att säga, lita på tystnaden. Om det kommer ut för mycket information kan det istället få motsatt effekt än vad du önskat. Skapa content dina medarbetare och din målgrupp vill diskutera och prata om! På sådant sätt växer du och ditt företag på Sociala Medier.

 

Våga vara annorlunda och kreativ!

Skribent, Filip Månsson

#Digitalisering

Inga kommentarer hittades.