Drivkraft Passion

En blogg om sponsring & event

filip.mansson@sportmarknadsforare.se

Åhus Beachhandboll Festival - Nordens bästa beachhandbollsturnering

11.11.2016 12:58

Vad är Åhus Beach AB?

 

År 1997 startade Mats G Jönsson ett litet lokalt handbollsevenemang som gick under namnet Åhus Beach Cup. Idag 20 år senare är Åhus Beach AB ett eventbolag med flera olika evenemang. Vi har evenemangsstranden i Åhus som bas och där även kontoret med helårsanställda utgår ifrån. Under juli månad är Åhus Beach AB arbetsgivare för över 400 personer.

 

Vårt årligen återkommande huvudevent är Åhus Beachhandboll Festival. Därutöver arrangerar vi även Åhus Beachfotboll samt musikeventet Åhus Beach Live. Sammanlagt under våra sportevenemang deltar över 2 000 lag med ca 100 000 deltagare och besökare från hela Sverige, men även från Danmark, Finland, Norge och Tyskland.

 

Vår vision är att samla hela handbolls- och fotbollssverige till vår unika mötesplats under sommaren och vår målsättning är att vara Nordens bästa beachfotbolls- och handbollsupplevelse. Med det sagt är vår vilja också att ta ett stort socialt ansvar för hållbarhet, integration och jämlikhet, hälsa och idrott för alla.

 

Åhus Beach samverkar med det lokala närings- och föreningslivet samt arbetar aktivt för att Åhus som samhälle och turistdestination ska utvecklas. Turistomättningen för Åhus Beach AB´s evenemang uppskattas till ca 150 mkr 2016. Det gör Åhus Beach till ett topp 10-event och enligt Sport & Affärer det viktigaste evenemanget för Kristianstad Kommun i rankingen för Sveriges idrottskommuner. 

(Tryck på bilden för att se en kort film om Åhus Beachhandboll)

  

Åhus Beach som marknadsföringsplattform

Åhus Beach är en fantastisk arena, beläget i en unik miljö som genom en folkfest på över 100 000 besökare från hela Sverige och delar utav norra Europa under juli månad bildar en atmosfär utöver det vanliga.

 

Grundstenen i våra sportevenemang är givetvis att arrangera en riktigt bra tävling. Därefter är den årliga utmaningen att överträffa oss själva genom att skapa en upplevelse i absoluta toppklass på evenemangsområdet till förmån för både deltagare och besökare i alla åldrar. Det är här lukrativa sponsor- och samarbetsavtal med både lokala och nationella företag skapas där företagen som aktiverar sina rättigheter blir en del av våra evenemang och sommarupplevelser.

 

Som sponsoransvarig för ett eventbolag är det extra viktigt att i en förhandling tillgodose konceptet i ett win-win-win-samarbete. Win för våra partners genom unik marknadsföring, varumärkesexponering och produktförsäljning som bidrar till win för våra besökare genom förhöjd upplevelse. Detta genererar i sin tur även win för oss som arrangör genom nöjda och återkommande partners och besökare.

 

Vi märker att fler och fler företag, lokalt som nationellt, börjar se evenemangen i Åhus som en unik och lönsam plats att marknadsföra sig på. Dels kan vi erbjuda rättighetsköparen en bred målgrupp, från hela Sverige och norra Europa, att bearbeta och dels kan vi erbjuda rättighetsköparen stora möjligheter att göra ytterligare affärer på plats via det stora nätverk med företag från olika branscher som Åhus Beach AB har. Detta under exklusiva förhållanden i vår VIP-avdelning på evenemangsområdet och nätverksträffar under året.

 

Förutsättningarna för att rättighetsköparen ska lyckas med sin marknadsföring och aktivering är mycket goda genom ett samarbete med Åhus Beach AB. Tillsammans med rättighetsköparen tar vi fram kreativa lösningar baserat på det budskap denne vill kommunicera. Detta gör det senare tacksamt för rättighetsköparen att integrera med sina respektive målgrupper, våra besökare, på plats under evenemangen.

 

Att leverera en totalupplevelse med syftet att skapa positiva värderingar och associationer till rättighetsköparens varumärke och därmed få en önskad målgruppsrespons/effekt av sin kommunikation gynnar inte bara rättighetsköparen i sig, utan även rättighetsinnehavaren till evenemangen. En bra upplevelsebaserad aktivering får, enligt vår erfarenhet, alltid stort genomslag hos den generella besökaren under ett väl genomfört evenemang vilket gör att sannolikheten är stor att besökaren agerar direkt på känslan och upplevelsen av rättighetsköparens aktivering. Det i sin tur lämnar positiva spår av en minnesvärd upplevelse och goda intryck för varumärket hos besökaren och ett positivt resultat av ROI för rättighetsköparen. Detta genom en bra strategi av upplevelsebaserad marknadsföring. 

 

Enkla Elbolaget gör varje år en fantastisk aktivering på plats genom att bidra med en laddstation för mobiltelefoner till förmån för besökarna.
 

Coca Cola med en häftig och minnesvärd aktivering som gav ett rejält lyft för evenemanget till förmån för deltagare och besökare.

 

Tillsammans med rättighetsköparen arbetar vi fram kreativa lösningar som förhöjer upplevelsen under våra evenemang – här ovan ett samarbete med M Malmsten. 

 

Tillsammans med den lokala tidningen, Kristianstadsbladet, arrangeras det varje dag under evenemangen intervjuer med kända spelare och personer inom näringslivet.

 

Genom samarbete med en lokal frisörsalong, Salong Tova, kan vi erbjuda en god service på stranden. 
 

Genom samarbete med den lokala ICA-handlaren bygger vi tillsammans upp en hel ICA-butik på stranden varje år. En väldigt uppskattad service hos besökaren. 

 

Företagen har även möjlighet att exponera sitt varumärke inför en fullsatt centercourt!

 

 

Skribent: Johan Ceimertz, johan@ahusbeach.com

 

Åhus Beachhandboll Festival - Världens största beachhandbollsturnering

Inga kommentarer hittades.