Drivkraft Passion

En blogg om sponsring & event

filip.mansson@sportmarknadsforare.se

6 lärdomar om volontärarbete med Jakob Wikenstål

18.11.2016 11:19

6 lärdomar om volontärarbeten för ett lyckat event

 ”Framgångsnycklarna för att kunna lyckas med idrottsturism är en ganska tråkig formel, nämligen den att alla delarna måste vara med och jobba tillsammans. Högt, lågt, under och över måste samarbetet ske och framför allt, det ska ske med gemensam kraft.”

 

Så här skrev Johan Göransson på IdrottensAffärer nyligen (läs artikeln här) och det är något jag instämmer fullt med då jag har varit på många olika evenemang, från Stockholms MiniMaran till fotbolls-EM 2016. Några dagar efter att jag läst Göransssons krönika så var jag i kontakt med Filip om att skriva en gästkrönika och insåg då att denna ideella kraft, att "volontära" bör belysas ännu mera. 

 

Ett lyckat evenemang och dess associationsvärde kan bero på detta ideella engagemang. Den avgörande faktorn för inställningen för att delta eller besöka fler event, oavsett storlek på evenemang kan vara just funktionärerna. De som volontäarbetar är ofta de som ger intrycket som påverkar vår upplevelse och jag tänkte nu dela med mig av några lärdomar från event och volontärarbeten. 

 

1. Motivation: Motivatorn för att arbeta utan lön är en nyckel för evenemang. Det ideella arbetet i Sverige sparar organisationer massvis med resurser. 

  • Värdet av de ideellt producerade tjänsterna beräknas till 150 miljarder per år
  •  Dessutom omsätter den ideella sektorn 150 miljarder kronor per år, vilket är ca 4% av BNP Källa: (https://www.volontarbyran.org/sida/ideellt-engagemang-i-siffror) 

Vad är då motiverande för att få tag på volontärer och få ett bra samarbete? Att frivilligt ställa upp innebär att eventorganisationen ställer mindre krav än på betalt anställda och enligt mig så upplevs därför volontärarbetet som mer avslappnat, roligare men samtidigt utvecklande. Bäst av allt, du accepteras oavsett vem du är, så länge du är där så gör du något bra om inte bättre. Själv föredrar jag att ge allt och levererar på så sätt mer än vad det är förväntat och detta är jag nog inte ensam om att göra. När det kommer till olika idrottsevenemang som jag nyligen varit med på så har jag volontärarbetat runt fotbolls-EM i Frankrike, Nordea Masters (golf) och If Stockholm Open (tennis). Men jag har inte ställt upp som volontär på dessa för att jag utövar sporterna, nej jag har motiverats av att det skapar samhörighet med nya möten. Att dessutom inte behöva betala för att vara bakom kulisserna och dessutom få vara med i evenemangets centrum och utöver detta att få mat och utrustning gratis är en bra motivation att ställa upp på. 

 

2. Prova på ditt drömyrke: Det är en chans för dig att testa på ett yrke som du kanske inte vet hur det är på riktigt och är nyfiken på att testa. För mig blir därför effektivt att skaffa nya färdigheter som jag vanligtvis inte har möjlighet någon annanstans på genom en så kort och enkel process. Till exempel har jag både varit VIP-ansvarig, media-assistent, samt även varit barnvakt till golfproffs under Nordea Masters. Extra plus är det för de med lite arbetserfarenhet men även för de som studerar som jag gjort under mina erfarenheter. Det är det bästa sättet att visa upp sig utan att behöva ha det snyggaste personliga brevet och bästa CV:et och ända få bevisa vad du går för. 

 

3. Relationsbyggande: Det är ett win-win för dig själv som för eventet organisationen och dess intressenter genom att skapa ett nätverk som kan bli starten på många framtida samarbeten sinsemellan. Eventets olika intressenter kan få upp ögonen för just dig och minnas ditt härliga leende och din arbetskapacitet och kontaktar dig vid nästa tillfälle när det behövs arbetskraft. Till exempel så har jag genom att delta på Nordea Masters senare jobbat med samma gäng på If Stockholm Open och utvecklade mina kunskaper och kontakter och genom att vårda kontakterna du skaffar så kan det leda fram till en lång relation och möjligen ett jobb. 

 

4. Ansvar: Alla som volontärarbetat får ta ansvar. Jag var alltid ansvarig för mina handlingar och det är viktigt att veta om en ledare kan hålla dig ansvarig eftersom det kommer att bidra till att ökat förtroendet. Så mitt råd till alla där ute är att alltid visa upp med bästa attityden och ge din bästa insats varje gång på fältet och i livet. Jag vet att det alltid finns utrymme för förbättringar men gör ditt bästa varje gång så växer du som människa. 

 

5. Disciplin: Om du är som mig och vill nå nästa nivå så kan jag inte förneka hur viktigt det är att vara fokuserad och disciplinerad. Inget kommer att fungera om det inte finns något allvarligt engagemang. Under mina insatser som volontär, så har jag aldrig missat en uppgift och det kan mina medvolontärer och ledare bekräfta. Jag har alltid varit disciplinerad och har säkert fått det från min uppfostran inom innebandyn. Under evenemang försöker jag att fokusera på min insats för att se till att jag gör det bästa jag kan för att hjälpa mitt arbetslag att lyckas. Visst har några uppgifter gått sämre än andra men det är de som gjort mig starkare. Några bra exempel på att vara disciplinerad skulle vara: Kom till eventet förberedd, lyssna och fokusera till din arbetsledare. Var redo att prestera ditt bästa och respektera dem omkring dig. 

 

6. Prestation: Volontärer kan styra hur mycket arbete de är redo att sätta sig in i. Om någon ser att du är lat eller inte försöker göra ditt bästa, så händer inget. Men presterar du och anstränger dig så kommer det uppmärksammas. För mig är det något som kommer inifrån och ibland behöver volontärer lite extra motivation för att hitta ett sätt att ge sitt bästa och då ser jag till att uppmuntra dem i min omgivning. Så oavsett hur begåvad du är, om dina medvolontärer inte arbetar hårt så kommer hela gruppen att hamna på efterkälken. Så om du arbetar hårt så kan du och eventet bli ostoppbara. 

 

En av de största tillgångarna under evenemang är de frivilliga, volontärerna, som erbjuder sin tid och ansträngning utan krav att arbeta. De tillhör det lokala samhället och vill hjälpa till gratis. Men tillsammans, när alla volontärer arbetar, så integreras de med nya människor, får nya vänner och erfarenheter som ger en känsla av tillhörighet, detta är en enormt styrande faktor för lokalbefolkningen. Utan dem skulle nog event inte kunna hållas. 

 

Jag vet att jag inte hade lärt känna så många fantastiska människor och fått erfara så mycket om jag inte ställt upp som volontär. Jag undrar nu hur du ser till dessa 6 faktorer och om du kanske har andra erfarenheter och andra viktiga åsikter att dela med dig av. Så hör gärna av dig och berätta vad du tycker!

Ha det gött! 

Skribent: Jakob Wikenstål, jakob.wikenstal@gmail.com 

Twitter: @jakobwikenstal | LinkedIn: Jakob Wikenstål

6 lärdomar om volontärarbete med Jakob Wikenstål

Inga kommentarer hittades.