Konsten att lämna avtryck - Världens största bulle med bulle-regn
En kort casefilm hittar du HÄR!
I december satt jag och funderade på hur den 10 april skulle se ut. För fjärde året i rad skulle Bulle med Bullens dag genomföras och de tidigare åren när jag genomfört den inofficiella dagen har jag riktat mig mot företag och skolor för att bjuda barn och anställda. Denna gången skulle dagen inträffa på en söndag och då bestämde jag mig för att skapa ett event för allmänheten.
Idéer kommer och går i mitt huvud hela tiden. Hur kan man skapa något som genererar ett engagemang hos målgruppen som gör att jag inte behöver göra särskilt mycket. Den 4 december tryckte jag på knappen och publicerade ett nytt event på Facebook, Världens största Bulle med Bulle-regn på Kärnantrappan i Helsingborg. Jag tvekade inte, jag såg inte hindren som skulle uppkomma, jag såg bara ett sjukt roligt event som skulle skapa rubriker runt om i Sverige.
Tanken slog mig längs vägen att min hybris tagit över det bästa av mig. Vi vet ju alla hur den känslan känns.. Ännu värre blev den när jag hörde av mig till Helsingborgs Dagblad/Sydsvenskan och frågade om de ville livesända eventet.
Jag har alltid trott på tesen att våga fråga. Att våga be om hjälp. För det är faktiskt roligare att stå på toppen tillsammans med andra än att stå där själv. Mitt team som jag haft i detta projekt har varit fantastiska och en eloge till de allihop för att de trodde lika hårt på detta som jag.
Jag kom fram till platsen där regnet skulle ske ungefär 1 timme innan och redan då satt människor och köade framför trappan. Jag kunde inte tro mina ögon.. Uppskattningsvis 3000 personer fanns på plats när vi skulle börja kasta ut bulle med bulle.
När jag skriver om detta låter det så sjukt att:
1. Så många människor tog ett aktivt val att faktiskt finnas på plats på eventet för att få en gratis bulle med bulle.
2. Att ens få för sig att kasta ut bulle med bulle är bara sinnessjukt
3. Vad är ens bulle med bulle och varför är det så stort?
Spridningsmässigt nådde vi ut över stora delar av Sverige, flera hundra tusentals visningar via sociala medier och omskrivna i kvällstidningar, dagstidningar och magasin. Reaktionerna var många och för att lämna avtryck finns det två sidor du vill nå med ditt budskap. De som verkligen avgudar det du gör och dem som hatar det du gör eller tycker du är dum i huvudet. Lovers and Haters när det är som bäst.
Den 10 april har blivit ett varumärke, ett destinationsvarumärke. Dagen har blivit större än jag någonsin hade kunnat tro och det vattnas lite i munnen att få fortsätta berätta om dessa galenskaper om 30 år. För det är precis vad det är. Galenskaper. Och jag älskar galenskaper!
Skribent: Daniel Glantz-Persson, daniel@knutastrid.se