Drivkraft Passion

En blogg om sponsring & event

filip.mansson@sportmarknadsforare.se

Varför är nätverkandet så viktigt?

10.05.2016 08:21

Varför är nätverkandet så viktigt?

 

Alla har inte förmågan att gå rakt in en samling människor och socialisera sig. Att nätverka är en skicklighet, alla kan nätverka och göra det framgångsrikt. Det är någon sorts bevis på hur din sociala och kommunikativa kunskaper fungerar. Målet med att ”nätverka” är att skapa ett kontaktnät mellan personer och företag som kan generera möjligheter till affärer för berörda parter, om kontakten vårdas och underhålls.

 

Det kan uppfattas tråkigt och kanske upplevs som att det inte ger något, men det tar tid att bygga upp relationer och ju fler kontakter man skapar desto större möjlighet finns det till att en eller fler affärer går igenom. Nätverksträffar och frukostklubbar, eller vad det nu är för typ av nätverkande, är ett bra sätt att hålla sig uppdaterad hur branschen ser ut. Även ett sätt att följa utvecklingen eller hålla koll på konkurrenter och se hur de agerar. Vem vet, du och dina närmaste konkurrent kan samtala om att hjälpa varandra.

 

Jag läste att artikel där krönikören sa så här: ”Det brukar sägas att det viktiga inte är vad man vet, utan istället vem man vet”. Detta innebär att oavsett om man är den person med mest kunskap och bäst färdigheter inom ens specifika område, kommer det inte betyda mycket om man inte har några kunder.

 

I Helsingborg finns det ett nätverk som heter ”Marknadsföreningen i Helsingborg”, där samlas ca 150-170 personer varje fredag och minglar kring ett gående frukostbord. Därefter slussas alla deltagarna in i en aula och där arrangeras det en föreläsning av väl utvalda föreläsare. Varje månad har föreningen valt ett specifikt ämne som de följer och därmed väljer de föreläsare efter ämne. Som exempel, under april och maj var ämnet Maxad Marknadsföring och det bjöds på föreläsare från Mats Urde som är professor i varumärkesstrategi på Lunds Universitet, Marita Dahllöf är försäljningschef på Systembolaget och Anna Kervall är områdeschef i Helsingborg, Anders Gyllenberg är Partnership Director mellan DICE och Lucas Film angående tv-spelet Star Wars Battlefront.

 

Ett annat nätverk som jag gärna lyfter fram är Svenska Sportnätverket och Anders Haslum. Det är ett nätverk för branschmänniskor som har koppling till svensk idrott. Senaste nätverksträffen var på O´Learys Avenyn i Göteborg. Jag som student och söker jobb tänkte att det kunde vara intressant och kul och träffa folk från andra städer. Sagt och gjort, under ett antal timmar på O´Learys så fick jag samtala med en hel del människor inom sportbranschen som kan komma till nytta i framtiden.

 

Mina egna erfarenheter av att nätverka har till en början stannat på sociala medier, där jag har kontaktat människor på lokal nivå till att kontakta marknadschefen för J.Lindeberg i New York och fick svar om ett möjligt samarbete för ett csr-projekt. Tyvärr ledde det inte någonstans, men jag fick bland annat ett grattis på födelsedagen från kvinnan som jobbar på J.Lindeberg förra sommaren. 

 

Sedan ett antal veckor tillbaka går jag varje fredag på frukostklubben i Helsingborg och försöker mingla runt och ”samlar” kontakter som kan vara till nytta i framtiden. På mitt första möte sa en annan deltagare att det tog honom ca 2 år att göra sig ett namn i nätverket och idag är han väldigt uppskattad och gör mycket affärer med deltagare från frukostklubben. 

 

Jag gör vad jag kan varje fredag för att synas och höras, gärna tillsammans med människor som jag vet har en betydande roll

i ett företag eller för samhället. Jag är fullt medveten om att det tar tid och jag måste ge det den tid det tar.

 

Här listas lite tips och råd för att lyckas med sitt nätverkande:

 

• Sök upp din stads nätverksklubb.
 

• Kolla upp personer som du känner sedan tidigare som är medlemmar och sök upp dem på träffen.
 

• Läs på om dagens föreläsningsämne. Då har du något att prata om med andra deltagare.
 

• Kom i tid. Är du först måste andra hälsa på dig, annars måste du bryta dig in redan befintliga samtalsgrupper.
 

• Fundera ut en kort presentation där du får med ditt företag och dig som person. Kom i håg, det ska vara kort.
 

• Unna dig tid att gå på nätverksträffar.
 

• Framför allt, ge det tid. Det tar tid!!

 

Många kontakter uppstår över tid, genom gemensamma bekantskaper eller tidigare samarbeten. Man bör alltid hålla ögonen öppna och aktivt fortsätta, för man vet aldrig vad som kan hända i framtiden.

 

Vad som är säkert är att nätverkande blir allt viktigare – så delta du också!

Skribent: Ted Roos, ted.roos@sportmarknadsforare.seinfo@foreningsbyranskane.se

Varför är nätverkandet så viktigt?

Inga kommentarer hittades.