Idén till Iplay fick min medgrundare och kompanjon Per Malmqvist när han själv spelade i handbollens Elitserie och klubben han spelade för helt plötsligt gick i konkurs. Per som var duktig hade tänkt sig ett kontrakt utomlands men kom snart att upptäcka att utan en agent eller ett etablerat nätverk i handbollsvärlden så var det inte helt enkelt. Han visste helt enkelt inte vart han skulle börja eller vart han skulle vända sig. Idén till ett nätverk med hjälp av internet där spelare kunde knyta kontakt med varandra, agenter, klubbar och tränare föddes således. Lyckligtvis (för min del) fick Per snabbt en förfrågan från Djurgården att komma och spela för dem. De erbjöd honom även möjligheten att jobba som säljare vid sidan av och Per märkte fort att han hade stor nytta av sina erfarenheter som atlet när det kom till försäljningsyrket. Detta var ytterligare en del han lade till sin idé – att kunna hitta jobb, både under och efter den aktiva karriären.
Per var dock så framgångsrik som säljare att han snabbt blev befordrad och glömde helt av sin idé under ganska många år. Våra vägar korsades på Ricoh och när jag vunnit Pers förtroende ringde han så upp mig en dag för att fråga om han fick komma till min sommarstuga och berätta om en idé han gått och burit på i nästan 10 år.
Jag gick igång på alla cylindrar men vi bestämde oss för att genomföra en enkät och kolla med spelar som var aktiva idag om hur de kända för idén.
De upplevde fortfarande ett problem och kände att de hade svårt att hitta en dedikerad plattform för sport och som tillgodo såg deras intressen samt behov. Det är ju så många intressenter man ska kunna kommunicera och interagera med som atlet (fans, lagkamrater, tränare, agenter, klubbar, sponsorer och media). Dessutom känner dig sig utelämnade på de existerande sociala medier som finns idag. Det skrivs alldeles för mycket skit om de aktiva på dessa och ingen gör något åt det. Det som skrivs har dessutom alldeles för sällan att göra med den idrottsliga insatsen utan beror på sexuell läggning, religion, etnicitet och kan ta sig så grova uttryck som i form av dödshot mot både nära och kära tyvärr. Vad vi har gjort är att skapa en plattform där vi byggt in spärrar som gör det svårare att skriva taskiga saker om någon och man kan inte nämna någon som man inte har en etablerad kontakt med (dvs att båda följer varandra och är "vänner"). Vi har sagt att användarnas integritet skall vara vår högsta prioritet och vi kommer därför dela ut gult kort om någon ändå lyckas skriva något nedvärderande om någon. Skulle de dessutom göra om det kommer vi att ge användaren rött kort och stänga av personen 6 månader från Iplay. Iplay skall genom olika tjänster erbjuda atleterna stöd före, under och efter den aktiva karriären och beroende på var i den samma man befinner sig kommer vi erbjuda tjänster som är attraktiva för varje enskild användares fas.
Vi vill helt enkelt bli ett verktyg som man använder för att bygga sitt varumärke och sin digitala strategi. Allt för att användarna skall få ut så mycket som möjligt av karriären, såväl sportsligt som ekonomiskt.
På Iplay kan du idag:
- Följa spelare och fans som skapat konto/profil på Iplay.
- Kommunicera med dem som du har knutit kontakt med (där alltså båda användarna följer varandra) genom att chatta, skicka bilder eller videos.
- Du kan få resultat från alla de stora europeiska ligorna i handboll (som är den sport vi fokuserat på sedan starten i januari 2016), från division 2 och uppåt på såväl herr som dam sidan.
- Har du skapat en profil på Iplay kan du bli upptäckt, du är sökbar och synlig på ett sätt där du har kontroll över vilken information de hittar och vad du vill "bjuda" på.
Vi har sedan starten drygt 8200 användare (2016-11-01) från 65 länder.
15 % av användarna är spelare (på olika nivåer) & 85 % är således registrerade som fans.
33 % av användarna brukar Iplay månatligen, det finns många mästerskapsfans inom handbollen och som bara följer sporten när det är mästerskap.
Vi jobbar nu hårt för att höja alla dessa siffror men har fått en lösning på plats som gör att vi kan analysera alla aktiviteter vi gör och som därmed gör att vi kan dra slutsatser om vilka som gör störst nytta samt vilka olikheter som finns mellan olika marknader.
Vi ser idag följande intäktsströmmar för Iplay:
- Licensförsäljning – licens köper tränare, klubbar och agenter. Detta för att få tillgång att kunna söka i vår spelardatabas.
- Annonser – där vi erbjuder en väldigt nischad målgrupp och därmed en hög träffsäkerhet i kampanjer. Vi kommer inte (likt Facebook) förstöra användarnas flöden genom en massa sponsrade inlägg utan istället gör man annonser på de profiler man vill synas tillsammans med. Detta är något som vi vet ligger väldigt väl i linje med de stora tillverkarnas strategier framöver. De är helt enkelt inte alls lika intresserade av att sponsra hela lag längre utan vill sponsra de 2-4 största stjärnorna (med störst varumärke) inom respektive lag. Dessutom kommer vi dela med oss av annonsintäkterna till användaren i fråga. Detta för att öka deras incitament att få så många följare som möjligt som är inne och kollar på deras profil så ofta som möjligt. Youtube jobbar så men då ska du ha miljontals följare för att få några pengar. På Iplay sker utbetalningen från första kronan och detta ger också en annonsör "rätt värde" för pengarna.
- Nästa intäktskälla är våra sk Marknadsplatser. Det är områden som vi vet är intressanta för spelarna och där företag eller institut som vill marknadsföra sina produkter eller tjänster för betala en slant för att göra så. Det kan vara kapitalrådgivare som jobbar mot just idrottsstjärnor eller mentala coacher, personliga tränare och försäkringsrådgivare för att nämna några. Vi har många intresserade av att synas på dessa när vi släpper dem under årets slut. Vi har några aktörer som sagt att de är intresserade av att köpa exklusivitet på sitt område. Detta kan komma att vara av intresse om betalningsviljan är hög nog, åtminstone för en viss tidsperiod.
- Iplay Transfer är en annan – där vi helt enkelt tar betalt för när en sökning i databasen ger resultat och där vi anpassar priset beroende på vilken nivå man sökt på. Det skall således kosta betydligt mer att söka på elitnivå än på divison 5 nivå. Vi har redan varit delaktiga i att två spelare och en tränare hittat ny klubbadress men har bjudit på dessa tre för att bevisa att det hela fungerar. Vi ser en lång rad av möjligheter till att tjäna pengar på den användardata vi samlar på oss men redan inom kort kommer vi att släppa en avatar till varje profil och där den aktiva kan lista den utrustning de använder i just sitt utövande av sporten. Vi kan därmed kapitalisera på att vi vet att inom en viss region så har ett specifikt märke en viss marknadsandel. Vi kan således sälja denna information för att en konkurrent skall få bearbeta dessa användare för att höja sin marknadsandel. Vi står inför en expansiv fas framöver och vi kommer släppa in fotbollen mot slutet av året (eller strax efter nyår), hockey är planerad till april så att vi är redan inför slutspelet i SHL och NHL samt att vi däremellan kommer ta in bandy då vi har VM i Sverige i månadsskiftet januari/februari. Under året som gått har vi tecknat flera spännande samarbeten som gör att vi kan erbjuda våra användare det verktyg vi vill att Iplay skall vara för dem.
- Sport Competence – där användarna kan ta del av deras inspelade föredrag inom allt från fysisk träning, mental coachning till föreningsekonomi.
- Sideline Sports – där de får kraftig rabatt på deras programvara XPS. I den kan man redigera video, rita upp spelschema & dela detta med sina lagkamrater via Iplay.
- Europeiska Handbollsförbundet (EHF) – som kommer att publicera unikt innehåll på Iplay eftersom de tycker att för många ”lånar” innehåll från deras hemsida samt att det är svårt att sticka ut på övriga kanaler som Instragram, Facebook etc.
Sen har vi flera pågående diskussioner/förhandlingar med rekryteringsbolag, kapitalrådgivare, annonsörer och försäkringsbolag.
Vi har fått 5 av världens bästa handbollsspelare att investera i appen, en strategi som vi kommer använda oss av även för kommande sporter när de introduceras. Dessutom har vi våra utvecklare i Polen som gjort ett fantastiskt arbete och vi kommer inom kort släppa en ny version av appen där vi ökar interaktionen med användarna och upplevelsen kring matcher etc. Det blir en mycket spännande vinter & vår utifrån kommande tjänster men också i och med att vi tar oss an fler sporter.
Teamet är för närvarande:
Karl Jelldéus – medgrundare och COO. Civilekonom med 28 års erfarenhet av försäljning inom en rad olika branscher (även internationellt) och allt från säljare till säljchef. JSM guld i rugby samt spelat fotboll & handboll.
Per Malmqvist – medgrundare och CEO. Handbollsproffs, systemvetare och med 10 års erfarenhet av försäljning & säljchefsjobb. David Johansson – medgrundare och CTO. Programmerare, projektledare och som de senaste fyra åren jobbat med off-shoring av it-utveckling. Spelade fotboll på div 2 nivå som bäst.
Kalle Andersson – Digital marknadschef och utbildad till Sportmarknadsförare med jobb på bla The North Face, Soul Skis och Five Seasons under utbildningen.
Robert Arrhenius – Investerare och Spelarrådschef för Handboll. Fd Handbollsproffs och entreprenör.
Markus Johannesson – Investerare och rådgivare för fotbollssatsningen. Fd Fotbollsproffs och säljchef på Ricoh samt planerad Spelarrådschef för Fotboll.
Skribent: Karl Jelldéus, karl@iplay.global