Drivkraft Passion

En blogg om sponsring & event

filip.mansson@sportmarknadsforare.se

#Intesynas

03.05.2016 09:39

 

När ingen såg skapade vi den starkaste upplevelsen

Casefilmen hittar du HÄR!

 

Ett tjugotal gäster sitter tillsammans i en helt mörklagd källare. Det är kolsvart. Kanske mörkare än något annat mörker man tidigare upplevt. Ögat kan inte fokusera på någonting. Som reaktion på detta börjar de flesta blunda, helt enkelt för att hjärnan ska slappna av. Det tar en stund att vänja sig vid totalt mörker.

 

Här inne skall de under en dryg timme äta lunch och lära känna sina bordsgrannar. De vet dock inte vilka som sitter runtomkring eller ens vad det är för mat som ska serveras. De kanske börjar ana att detta är en upplevelse de sent kommer glömma och de hör sorlet av människor som rör sig på gatan utanför.

 

Detta sker mitt i Visby under Almedalsveckan. Gästerna är politiker, näringslivstoppar och opinionsbildare av olika slag och har alla några veckor tidigare fått en personlig inbjudan till denna lunch. Meningen är att de ska få göra ett studiebesök i utanförskapet - genom att använda blindas situation som ett exempel.

 

Iris Sverige, som är ursprunget ur synskaderörelsen och avsändare för mörkerlunchen, arbetar varje dag med att få människor som befinner sig i utanförskap i arbete eller utbildning. De som är bjudna på lunchen är personer som i sin roll eller tjänsteutövning på riktigt kan förändra samhället och människors liv för de som befinner sig i utanförskap. Kanske får de nya insikter. Kanske återskapar upplevelsen ett minne från när de själva befann sig i ett utanförskap.

 

Känslan som deltagarna upplever är oerhört stark. Röster hörs mer. Nyanser i samtalet känns mer. Dofter blir starkare. Genom att plocka bort ett av de sinnen som vi förlitar oss allra mest på, så skalar vi också av det filter som vi bygger våra konversationer på. Fördomar som baseras på det som ögat kan se försvinner, och istället träder en nyfikenhet fram och vilja att skapa ett band eller relation.

 

Personer som innan lunchen lite stelt tagit varandra i hand och hälsat, kommer ut efteråt i armkrok. Några blir förvånade när de ser vem de pratat med. Någon skrattar högt medan någon annan stirrar tomt rakt fram. Alla behöver prata av sig, dela med sig av sin erfarenhet. Vem var det jag satt bredvid? Chocken när den man pratat med i en dryg timme visar sig vara transvestit.

 

Målet för Iris Sverige var att stärka relationen till de personer som allra mest påverkar deras affär. Att få dessa personer, ofta höga chefer och högt uppsatta politiker, att bara vara människor för en stund var både den största utmaningen men samtidigt också den stora framgångsfaktorn. Eventet skapade på ett banbrytande och nytänkande sätt djupare relationer mellan kunden och beslutsfattande nyckelpersoner, vilket i förlängningen kommer att vara en framgångsfaktor i det forsatta arbetet.

 

Även om jag måste erkänna att det var väldigt utmanande och tidskrävande att få det helt mörkt i lokalen, så var det värt varje ansträngning. För trots att vi tog bort allas vårt starkaste sinne - synen - så skapade vi den i särklass största upplevelsen i Almedalen. För oss på JFK Event är det oerhört roligt att få jobba med en så modig kund som Iris och det är säkert inte sista gången vi kommer att göra nytänkande event tillsammans.

Skribent: Cecilia Svedhem, cecilia@jfkevent.se

 

 

#Intesynas

Inga kommentarer hittades.