Drivkraft Passion

En blogg om sponsring & event

filip.mansson@sportmarknadsforare.se

Ett par limegröna målvaktshandskar och doften av nyklippt gräs

05.05.2016 11:00

Ett par limegröna målvaktshandskar och doften av nyklippt gräs

Sommaren 1994 var en ovanligt fin sommar vädermässigt, det är iallafall så jag minns den. Dagarna avlöste varandra med sol, bad, mat, lek och... fotboll. Ända sedan pappa något otippat kommit hem med det där speciella albumet med fräsiga klistermärken förändrades min vardag. Jag imponerades av Alexi Lalas markanta bockskägg, Henkes distinkta rastaflätor och Roberto Baggios... ja (?). Dagarna spenderades ute i trädgården i villaförorten tillsammans med en fotboll, tillhörande fotbollsskor samt ett par limegröna målvaktshandskar. Eftermiddag, kväll och även natt satt jag i min mundering framför tv:n med mitt album, VM-94 plastmugg från McDonald´s full med is och vatten (hade noterat vattenhinkarna under matcherna) och bevittnade Sveriges sagolika framfart. På något sätt hade jag ryckts med i hysterin utan att tidigare varit superintresserad av fotboll. Du behöver inte vara raketforskare för att inse att helhetsupplevelsen för mig som tioårig grabb var total. Jag kände värmen och svetten på dagarna och kunde förstå hur varmt det måste vara på andra sidan atlanten. Lukten från gräset, målvaktshandskarna och klisteralbumet kan jag fortfarande minnas. Smaken av det iskalla vattnet var ständigt närvarande och jublet från när Ravelli räddar den avgörande straffen mot Rumänien i åttondelsfinalen ger fortfarande gåshud tillsammans med synintrycken från hela mästerskapet.

 

Likt mina egna erfarenheter av att koppla på alla intryck och "gå in i upplevelsen" använder vi våra fem sinnen för att orientera oss igenom vardagslabyrinten och som grund till allt vårt beslutsfattande. I affären betraktar vi hur dagens frukt ser ut, känner på den, luktar och ibland smakar vi oss fram till en del köpbeslut om möjligheten erbjuds. Vi använder kort och gott flera sinnen för att underlätta vår köpprocess som konsument. Trots denna basala kunskap har marknadsföringen traditionellt sett primärt riktat in sig till kundens synintryck. Men med en ökad medvetenhet kring våra fem sinnen och en strategisk användning av sinnesmarknadsföring, kan detta bidra till att tydliggöra ett företags identitet och värderingar vilket i det långa loppet bidrar till att stärka varumärkets image hos kunderna. Oavsett om det är en vara eller tjänst som levereras så vill vi att detta skall skapa en känsla hos kunden, därför borde det rimligtvis vara mer framgångsrikt att skapa denna känsla så tidigt som möjligt inför kundens beslutsprocess. Som tur är finns det skarpa forskare som inspirerat mig till denna ståndpunkt där Martin Lindström och Bertil Hultén är två av dem för att nämna några.

 

Som snart utexaminerad student undersökte jag och min kollega Peter Johansson djupare inom sinnesmarknadsföringens fält när vi författade examensarbetet "Den orangea tråden - Upplevelsen kopplad till de fem sinnena", en text om IFK Kristianstads framfart inom handbollen och de intryck som föreningen bidragit till utanför planen. Arbetet publicerades på siten Sport & affärer och kan vid intresse läsas i sin helhet HÄR!

 

Efter att ha löpt linan ut och besökt några fotbollsmästerskap på plats efter VM 94 sluter jag nu cirkeln och återgår till soffan för att njuta av ett nytt mästerskap och ber till vädergudarna för en ny fin sommar! Med klisteralbumet på plats, isvatten i drivor, doften av nyklippt gräs utanför balkongdörren och flankerad av min snart tvååriga dotter kan väl inget gå fel? Tycker således att en rimlig kravbild är en EM final, eller hur?

Skribent: Patrik Linder, patrik.linder@sportmarknadsforare.se

 

 

Ett par limegröna målvaktshandskar och doften av nyklippt gräs

Inga kommentarer hittades.