Don´t Drink and Dive
En öl gör väl ingenting?! Inte två, tre eller fyra heller!? Jo, det gör det. Det kan vara skillnaden mellan liv och död ute på vattnet.
Trygg-Hansa i en prisbelönt kampanj som verkligen berör och påvisar hur illa det kan gå ute på vattnet. I slutet av casefilmen nämner de att 134 personer dog i drunkningsolyckor 2014. 85 % av dessa var män. Mestadels av fallen var alkohol inblandat. Siffran var sämre än på väldigt länge. Det var alltså fler drunkningsolyckor än trafikolyckor i juli förra året. Ett problem som var tvunget att lyftas.
Hur ska man angripa ett sådant problem? Trygg-Hansa hade svaret på det. Varför inte supa ned hela Stockholms konstsimningslag och låta dem göra sin vanliga show? Sagt och gjort så skapades denna kortfilm och budskapet har aldrig varit klarare. En ögonöppnare för många som spred och tittade på filmen.
Min personliga åsikt om den här kampanjen är att den är väl genomtänkt och ett bättre sätt att visa problemet är svårt. Oväntat och kreativt är två ord jag väljer att beskriva filmen med.
Svenska simlandslagets läkare, två livräddare från Svenska Livräddningssällskapet samt en räddningsdykare var med på plats för allas säkerhet, så testa inte detta hemma…. Tänk igenom en gång till innan suget efter en till blir för påtaglig.
Har du några tankar angående kampanjen maila mig på: filip.mansson@sportmarknadsforare.se